Ik vind parels, overal. Pak ze op en bekijk ze van alle kanten. Doop ze in een beetje inkt.
René schrijft verhalen, columns en gedichten

Ondernemen op zijn Achterhoeks


Van de hoofdstad van de Liemers reis ik naar de hoofdstad van de Achterhoek. Hoewel de streken veel van elkaar weg hebben, ervaar ik vaak verschillen. Kan er niet goed de vinger achter krijgen. Misschien dat de spreker van vanmiddag kan uitleggen wat echt Achterhoeks is. In het Hart van Doetinchem staat Sjoerd Weikamp in de schijnwerpers.

Uitermate enthousiast vertelt hij dat hij zichzelf nooit als ondernemer zag. Deed gewoon wat hij graag doet: schrijven. Maar dan wel overal. Bij het voetbal, tennis, krant en radio. Zonder het in de gaten te hebben, bleken deze zaken met elkaar verbonden. Bouwde onbewust aan een netwerk. Kwam als vanzelf bij een uitgeverij. Deed daar weer wat hij goed kan: bouwen.

Als gevolg van de digitalisering, ging er een streep door tal van titels. Ook 'zijn' FZ, maar hij startte meteen door met collega Mark. Op de bodem van de crisis ging Eventbranche.nl juist als een speer. Zag helaas niet aankomen dat hij op een verkeerde persoon bouwde. Toen de maat vol was, gooide hij het er allemaal uit. Tot zijn verbazing, het beste wat hij ooit had gedaan. Sinds die dag ging het hard. Staat nu aan het roer van zijn eigen imperium. Al zou hij het zelf nooit zo noemen. Zegt het in twee woorden: 'feestelijk zakendoen.'

Sjoerd heeft altijd veel gratis gedaan. Zijn credo: geven, geven, geven. Dit werpt vruchten af. Je moet alleen tijdig inzien dat je ook moet vragen. Mensen helpen immers graag. Ook is het niet van belang hoe vaak je site bezocht wordt. Het gaat om: door wie? Neem daarin iedereen serieus. Studenten van vandaag zijn over vijf jaar je klanten! Hij drukt ons op het hart niet bang te zijn voor social media. Je moet echter meteen stoppen zodra het niet meer klopt.

Zijn grote succes is café Hattrick. Elf vrienden die een café beginnen. Een grap groeit uit tot een begrip. Iedereen brengt zijn expertise in, hierdoor ontstaat een enorme krachtenbundeling. De concurrentie heeft het nakijken. Op het doek prijkt een plein vol Oranjesupporters voor het grote scherm van het café. Een herinnering om trots op te zijn.

Samen met ondernemend Achterhoek bedacht hij de shirtsponsoractie voor De Graafschap. Haalden met elkaar drie ton op voor de club. Sinds die dag voelden de supporters zich weer echte 'Superboeren.' Dat was lang weggeweest. Sjoerd balanceert net als zijn voetbalclub De Graafschap op het fragiele lijntje van emotie en knikkers. Is inmiddels ambassadeur. Tegen de KNVB zei hij: 'Wanneer kunstgras verplicht wordt, ketenen wij ons vast aan de hekken. We zullen de laatste club zijn.'

Na twee uur manische positiviteit vat Sjoerd het nog even samen. 'Durf je aan te passen, maar blijf in de kern altijd jezelf. Vastklampen aan een baan is oké, onthoud echter altijd waarom. Wees open en eerlijk. Doen en gaan. Geven, maar ook terughalen. Mensen helpen graag. Laat de deur openstaan.' Al vindt hij zelf wel dat hij een flinke dosis mazzel heeft gehad.


Gepubliceerd op www.debroekriem.nl





















04-06-2015

Ondernemen op zijn Achterhoeks